Jalanku PULANG...

   
Tundukku malu di depanMu
kernaku insan berdosa
ku ajukan sesalanku
apakah kan Kau terima...

Kesunyian ini sedarkan diriku yang lena
Tinggalkan semalam yang nanah
lantas lelarkan ingatanku pada sempurnaMu,
terpaut aku tak berpaling..

Ku Bersyukur hanya padaMu Tuhan
kau tunjukkan laluanku pulang
Dan cintaMu bagai air di tandus sahara
buatku melepaskan dahaga...

suluhkan cahaya menerangi langkahku
serlahkan segala kiasan indah cintaMu..

Ku mohon kau tenangkan gusar hatiku yang rawan
bimbang Kau singkirkan taubatku
ku rayu Kau hulurkan keampunanMu padaku
telahku zalimi diriku..

Janjiku padaMu abdikan seluruh jiwa
sehingga masanya kau seru hujung nyawaku..

Tak ku temu dimanakah hentinya
rayuan taubatku padaMu..


    

Ulasan

  1. "wahai hamba-hamba-Ku yg melampaui batas terhadap diri sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. sesungguhnya Allah Maha Mengampuni dosa-dosa semuanya. sungguh Dialah yang Maha Pengampun, Maha Penyayang"-[39:53}

    Islam x memandang manusia bagaikan malaikat tanpa kesalahan & dosa sebagaimana Islam x membiarkan manusia berputus asa dari ampunan Allah, betapa pun dosa yang telah diperbuat manusia. Bahkan Nabi Muhammad telah membenarkan hal ini dlm sebuah sabdanya yang berbunyi: "Setiap anak Adam pernah berbuat kesalahan/dosa dan sebaik-baik orang yang berbuat dosa adalah mereka yang bertaubat (dari kesalahan tersebut)."

    Di antara kita pernah berbuat kesalahan terhadap diri sendiri sebagaimana terhadap keluarga & kerabat bahkan terhadap Allah. Dengan segala rahmatnya, Allah memberikan jalan kembali kpd ketaatan, ampunan & rahmat-Nya dgn sifat2t-Nya yang Maha Penyayang dan Maha Penerima Taubat.

    surah Al Baqarah: 160 "Dan Akulah yang Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang." Taubat dari segala kesalahan xlah membuat seorang terhina di hadapan Tuhannya. Hal itu justru akan menambah kecintaan & kedekatan seorang hamba dengan Tuhannya krna sesungguhnya Allah sgt mencintai orang2 yang bertaubat & mensucikan diri. Sebagaimana firmanya dalam surat Al-Baqarah: 222, "Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang taubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri."

    (^_^)

    BalasPadam

Catat Ulasan